Benut jij al de kansen van Whatsapp voor jouw salon?

Whatsapp blijft koploper als het gaat om meest populaire social media. 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken Whatsapp, waarvan 8,3 miljoen dagelijks, maar nu is de vraag welke mogelijkheden het voor jou bedrijf kan hebben.

Verzendlijst

Het is in Whatsapp mogelijk om een verzendlijst aan te maken. Erg handig als je dezelfde boodschap naar meerdere mensen tegelijkertijd wilt sturen, zonder dat de ontvanger te zien krijgt wie nog meer jouw bericht ontvangt. Je deelt nu eenvoudig jouw acties en aanbiedingen met klanten. Wel moeten de mensen jou in hun telefoonboek hebben staan. Je kunt zeggen dat ze zich via een app aan jouw nummer kunnen aanmelden. Als ze jou een bericht willen sturen moeten ze je al toevoegen aan hun adresboek. Je kunt in een bevestiging noemen dat het belangrijk is dat je in hun telefoonboek blijft staan.

Wanneer je een bericht verzendt naar de Verzendlijst zal het bericht naar alle ontvangers in deze lijst gestuurd worden. De ontvangers krijgen het bericht binnen alsof het een normaal bericht is. Wanneer zij reageren zal het ook als normaal bericht in jouw Chats-scherm binnenkomen; hun reactie zal niet naar alle andere ontvangers in de verzendlijst worden gestuurd.

Whatsapp Business

Whatsapp Business is een nieuwe dienst van de app, die speciaal is ingericht voor bedrijven. Je download de app eenvoudig via de app store. Whatsapp Business is mogelijk met je huidige telefoonnummer, dan wordt de normale Whatsapp omgezet naar de Business app. Het is echter ook mogelijk om er een vast nummer aan te koppelen, waardoor je werk en privé gescheiden houdt.

Het grote voordeel van de Business app, is dat je specifieke informatie over je salon kunt opnemen in je account, namelijk;

  • Het bedrijfsadres.
  • Precieze locatie op de kaart.
  • Categorie.
  • Aanvullende omschrijving.
  • Openingstijden.
  • E-mailadres.
  • De website van je bedrijf.

Wat ik persoonlijk heel prettig vind, is het automatisch versturen van berichten. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de gene die contact met jou opneemt na openingstijden, een automatisch berichtje krijgt met de melding dat je tijdens de volgende werkdag weer contact opneemt. Ook handig als je op vakantie bent en de salon gesloten is. Het berichtje kan je zelf aanpassen naar wens.

Je kunt ook een standaard bericht maken voor ieder bericht dat naar jou wordt gestuurd. Bijvoorbeeld: ‘Bedankt voor je bericht. Ik beantwoord deze zo snel mogelijk. Met vriendelijke groet,…’ Handig voor als je gedurende een aantal uur niet in de gelegenheid bent om direct te antwoorden.

Op dit moment biedt Whatsapp deze dienst kosteloos aan. In de toekomst zal hier een bedrag voor gerekend worden, maar tot die tijd kun je uitproberen of dit iets voor je is, zonder te betalen.

Deze blog is verschenen in vaktijdschrift De Beautysalon.