De salon identiteit

Je salon identiteit (corporate identity, ofwel bedrijfsidentiteit) is van onschatbare waarde voor jouw salon en zorgt voor professionaliteit en onderscheidenheid ten opzichte van je concurrent. Onder je salon identiteit valt bijvoorbeeld het logo, je bedrijfsnaam, je slogan, maar ook de manier waarop je omgaat met de klant of je personeel. Hanteer je een formele of informele communicatie en tot hoeverre voer je dit door?

Je salon identiteit dwingt je na te denken over wat voor soort bedrijf je wilt zijn. Weet jij wie je bent en waar jouw salon voor staat? Onthoud dat ‘ik sta voor kwaliteit’, ‘wij hebben vakkundig personeel’, ‘ik werk met goede merken’, erg generiek zijn en niet zorgen voor jouw onderscheidend vermogen.

Huisstijl

Een belangrijk onderdeel van je salon identiteit is de huisstijl. Je huisstijl bestaat uit de volgende punten:

Bedrijfsnaam: Je bedrijfsnaam staat voor wat je bedrijf is, het zorgt voor herkenbaarheid, het stimuleert en prikkelt. Daarnaast is het belangrijk dat je bedrijfsnaam ook bijdraagt aan de online vindbaarheid van je salon. Een plaatsnaam opnemen in je salonnaam is een goede manier om ervoor te zorgen dat de consument jou vindt!

Tagline: Een beschrijvende tagline (onderschrift) onder je bedrijfsnaam geeft duidelijk aan wat je doet en voor wie. Een welbekende en goede tagline is die van Coolblue; ‘’alles voor een glimlach’’, of in het geval van de schoonheidsbranche: ‘’jouw huid is mijn specialisme’’.

Logo: Een goed logo is herkenbaar en dient jouw bedrijfsfilosofie uit te stralen. Denk erom dat het logo schaalbaar dient te zijn (dus zowel klein als groot nog steeds goed zichtbaar is). Houd het logo simpel en de kleuren niet te schreeuwerig, dit maakt het onnodig druk en daarmee onprofessioneel.

Kleurgebruik: Kleuren zijn een goede manier om je te onderscheiden en waarmee je aangeeft waar je voor staat. De kleur blauw benadrukt bijvoorbeeld zakelijkheid, felle kleuren kunnen een wat ‘goedkopere’ indruk geven en zwart/wit staat voor chique (natuurlijk heeft dit ook enigszins met perceptie te maken).

Communicatie

Wanneer je hebt nagedacht over wat jij met je bedrijf wilt zijn (je positionering) is het aan te raden je communicatie hierop aan te passen. Niet alleen de manier waarop je met de klant communiceert in de salon, maar ook via e-mail, je zakelijke Facebookpagina, advertenties, inrichting van je salon, je personeel en de merken die je gebruikt.

Voorbeeld
Situatie: Je richt je alleen nog op het behandelen van huidproblemen. Je neemt geen ‘even ontspannen’ klanten meer aan.
Positionering: ‘’resultaatgerichte huidverbetering van huidproblemen’’
Inrichting salon: Moderne, medische inrichting, kleuren zoals lichtblauw en wit.
Merk: Huidverbetering, medische lijn.
Communicatie naar klant: Formeel, waarbij advies voorop staat. Kennis over huidproblemen - hoe deze te behandelen in de salon en thuis - staat voorop.

Geïntegreerde salon identiteit

Je positionering (resultaatgerichte huidverbetering van huidproblemen) en de bijbehorende huisstijl en communicatie dienen als leidraad voor alles wat je doet. Je positionering wordt duidelijk op je website, je salon, in de advertenties, bedrijfskleding etc. Je integreert het in je hele bedrijf, zodat de consument er niet omheen kan. Jij bent de specialist op het gebied van huidproblemen en iedereen zal het weten ook! Dat maakt jou onderscheidend.

Deze blog is verschenen in vaktijdschrift De Beautysalon.