Websites voor schoonheidssalons

De meeste schoonheidssalons hebben een website. Gelukkig maar, want wij Nederlanders lopen voorop wat betreft het gebruik van internet. Maar helaas is het hebben van alleen een website niet genoeg. Naast dat jouw website het online visitekaartje is van je bedrijf (en er dus op-en-top én professioneel uit dient te zien) moet de website doen waar die voor gemaakt is, namelijk het generen van nieuwe klanten.

De bezoeker daadwerkelijk klant maken is alleen nog niet zo eenvoudig. Er zijn tientallen punten waaraan een effectieve website moet voldoen. In deze column informeer ik jou over de meest belangrijke.

1.Vindbaarheid

Een goede website is vindbaar op belangrijk woorden zoals ‘schoonheidssalon’ ‘schoonheidsspecialist’ ‘schoonheidsbehandeling’ etc. Deze woorden gebruikt de consument wanneer zij online op zoek zijn naar een schoonheidssalon. Wanneer jij niet vindbaar bent, of pas op de tweede of derde pagina verschijnt, zou je je website moeten optimaliseren (zoekmachine marketing). Er zijn veel factoren die de vindbaarheid van jouw website bepalen, maar je komt al een heel eind door goede en informatieve tekst te schrijven (of een kort filmpje te maken) over alles wat met jouw vakgebied te maken heeft (wat is acne, wat kan ik hieraan doen etc.). Als je zoekmachine marketing écht serieus aan wilt pakken, is enige kennis van belang voor het succes hiervan. Je kunt dan beter een specialist inschakelen.

2.Up-to-date

Veiligheid is het belangrijkste argument om je website bij te werken en om altijd de nieuwste versie van je website te hebben.  Een verouderde website is kwetsbaar, als je persoonsgegevens verwerkt (bijvoorbeeld wanneer de bezoeker zich kan inschrijven voor jouw nieuwsbrief) kan het niet updaten van je website grote gevolgen hebben. Daarnaast is een verouderde website minder snel en ziet het er veel minder mooi en professioneel uit.

3.Mobile Friendley

Sinds oktober 2015 worden er elke dag meer zoekopdrachten in Google via mobiele telefoons geplaats dan via desktops. Voor de bezoeker is het dus zeer belangrijk dat je website er op de smartphone of teblet net zo goed uitziet als op de computer. Daarnaast vinden zoekmachines het belangrijk dat een website net zo goed presteert wanneer deze via de telefoon wordt bekeken. Zorg er dus voor dat je website responsive is.

4.Conversie

Conversie is de mate waarin bezoekers van je website doen waar jij om vraagt: dat kan het kopen van een bepaald artikel zijn, inschrijven voor je nieuwsbrief of een afspraak maken voor een behandeling. Er zijn veel schoonheidssalons die een mooie website hebben, echter wordt de bezoeker te weinig geprikkeld om direct actie te ondernemen. Ook wat conversie betreft spelen veel factoren mee voor het succes, maar let in ieder geval op de volgende punten:

  • Ontwerp jouw website puur op de beleving van de bezoeker.
  • Probeer jouw website steeds gebruikersvriendelijker te maken.
  • Check je laadsnelheid (bijvoorbeeld met Google PageSpeed Insights).
  • Zorg voor een overzicht van je producten/ diensten / categorieën.
  • Verwerk je goede eigenschappen en maak duidelijk waarom de bezoeker bij jou klant zou moeten worden.
  • Maak het simpel en overzichtelijk.

Deze blog is verschenen als column in vaktijdschrift De Beautysalon. Klik hier.