Facebook berichten voor schoonheidssalons

In de eerste editie van de Beautysalon dit jaar heb ik het gehad over de beste manier van je Facebookpagina inrichten. Nog even voor de duidelijkheid; een pagina is zakelijk, je hebt dan geen ‘vrienden’, maar ‘Likes’. Facebook controleert streng op het gebruik van profielen (met vrienden) voor commercieel gebruik, dit is niet toegestaan.

Heb jij nog steeds een profiel die je inzet voor zakelijke doeleinden? Geen probleem, deze kun je gemakkelijk overzetten naar een pagina, je vrienden worden dan automatisch Likes. In Facebooktermen wordt dit proces ‘Pages Migrate’ genoemd, als je hierop zoekt vind je precies wat je moet doen.

Laten we ervan uitgaan dat je je pagina goed hebt ingericht. De volgende stap is om te bepalen wat je gaat posten. Hoe vaak, wanneer en met welke inhoud? Dat lees je in deze column en in de volgende column.

Hoe vaak en wanneer

Over het hoe vaak en wanneer plaatsen van berichten zijn al een tal van onderzoeken gedaan. Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat op berichten die geplaatst werden na acht uur ’s avonds meer interactie was dan op berichten die voor dit tijdstip geplaatst werden en dat woensdag, zaterdag en zondag goede dagen waren om te posten. Leuk natuurlijk, dit soort onderzoeken. Maar zoals bij iedere marketingactiviteit die jij onderneemt, is het belangrijk om naar je eigen doelgroep te kijken.

Facebook statistieken

Facebook maakt het je zeer gemakkelijk om te achterhalen hoe jouw volgers reageren op je Facebook berichten, namelijk met de optie ‘statistieken’ (ga naar je pagina, bovenin zie je de optie statistieken). Misschien schrikt de term statistieken je wat af, je denkt al snel aan ingewikkelde en saaie overzichten, maar dat is het zeker niet! Op een zeer overzichtelijke manier kun je zien welke berichten het beste scoorde, op welke tijdstippen en op welke dagen. Je kunt achterhalen op welke dagen jouw volgers het meest actief zijn, om vervolgens de manier waarop jij berichten plaatst hierop aan te passen. Ik raad het je dus zeker aan om een kijkje te nemen en te zien wat deze optie jou te bieden heeft.

Nog een laatste puntje betreffende het tijdstip waarop je post, want ook hierover zijn de meningen verdeeld. Is het goed om te posten wanneer je doelgroep online is, of is het goed om juist te posten als het wat rustiger is op Facebook? Het is namelijk zo dat hoe drukker het is, hoe minder jouw bericht getoond zal worden in het nieuwsoverzicht. Hoe rustiger het is, hoe meer mensen je bericht ook zullen gaan zien. Maar nogmaals, probeer dit uit zodat je weet wat voor jou de beste optie is.

Facebook EdgeRank

Heb je weleens gemerkt dat het ene bericht voor veel meer interactie zorgde dan het andere? Waarschijnlijk wel. Dit heeft met een aantal zaken te maken, meest belangrijke is natuurlijk de inhoud van het bericht. Meestal wordt op acties en aanbiedingen minder gereageerd dan wanneer je een leuke foto maakt van jezelf met een product of bijvoorbeeld een klant. Facebook moet dus vooral persoonlijk zijn. Maar zelfs wanneer je je best doet om je berichten zo persoonlijk mogelijk te maken, is dit niet altijd een garantie voor succes. Dit heeft te maken met de EdgeRank van Facebook, dit is een algoritme die bepaalt welke berichten wel worden getoond in het nieuwsoverzicht en welke niet.

Deze blog is gepubliceerd in vaktijdschrift De Beautysalon.

Jouw zakelijke Facebook-pagina laten beheren door een professional?