Facebook voor schoonheidssalons

In de vorige editie van De Beautysalon heb ik het gehad over Facebook; de beste tijd van posten, hoe vaak posten, Facebook statistieken en EdgeRank. De EdgeRank van Facebook bepaalt of jouw bericht wordt getoond en aan hoeveel van je volgers het wordt getoond. In deze column bespreek ik hoe de EdgeRank positief kan worden beïnvloed, zodat je meer interactie en meer resultaat behaalt met je Facebook-pagina.

Soorten Facebook berichten

Gebruik jij op dit moment alleen maar Facebook voor het communiceren van acties en aanbiedingen? Dat is zonde.. Natuurlijk houden mensen van een goede actie en zal je hier ook wel interactie mee verkrijgen, maar een combinatie tussen commerciële berichten (acties) en informatieve berichten, is belangrijk. Je kunt namelijk veel meer posten dan alleen maar acties.

Beauty Tips

Jij hebt als huidspecialist een schat aan kennis in huis. Deel dit met je volgers, door bijvoorbeeld eens per week een Beauty tip te schrijven. Dit kan natuurlijk over van alles gaan; welke voeding is goed voor de huid? Wat is couperose en wat kun je hiertegen doen? Hoe verbrand de huid in de zon en hoe bescherm je de huid het beste etc. Wees je volgers voor; begin van de zomervakantie? Deel de acties die je hebt op zonbeschermingsproducten met de bijbehorende Beauty tip.

Veelgestelde vragen

Merk je dat je in de salon vaak dezelfde vraag krijgt van klanten? Bespreek deze vraag dan ook op je pagina. In je salon leer je je klant écht kennen, trek deze kennis door naar de manier waarop je op Facebook communiceert.

Recensies

Je kunt je producten en behandelingen nog zo goed communiceren, maar hoe mooi is het als je klanten dit voor je doen? Verzamel zoveel mogelijk recensies. Heb je een recensie waar je echt blij mee bent? Maak hier een printscreen van en deel deze als bericht met afbeelding op je pagina. Misschien voelt dit een beetje gek om te doen, maar dat is het helemaal niet. De hele wereld mag toch weten dat jouw klanten super blij met je zijn?! Vergeet ook niet om de recensies op je website te zetten.

Ontwikkelingen in de branche

Jij kent als geen ander de Beautybranche. Is er weer een beauty trend over komen waaien uit Amerika? Deel dit met je volgers en vraag wat zij ervan vinden.

How-to

Laat bijvoorbeeld door middel van een korte video zien hoe je de huid thuis reinigt, hoe je een ampul openmaakt, hoe je een mooie eyeliner zet en hoe je het beste foundation aan kunt brengen. Video’s doen het goed op Facebook en even off topic, maar wel een aanrader: YouTube is populairder dan ooit. Maak je eigen YouTube kanaal aan en zorg dat ook hier deze video’s op komen te staan. Uiteindelijk zorgt dit voor een betere vindbaarheid van je website.

Terugkomend op de EdgeRank; hoe beter de kwaliteit is van de berichten die jij post, hoe meer interactie je zult hebben (reacties, likes) en hoe vaker het bericht zal worden getoond in de tijdlijn van je volgers. Belangrijk is wel dat je het even de tijd geeft (en dus niet na een maand stopt omdat je weinig reacties hebt) en dat je Facebook onderdeel maakt van je bedrijfsstrategie. Wees actief, zorg voor nieuwe volgers, reageer op reacties op je bericht maar bovenal; heb plezier in wat je doet. Heb je geen tijd, geen zin of geen inspiratie om Facebook in te zetten? Besteed het dan uit.

Deze blog is gepubliceerd in vaktijdschrift de Beautysalon.

Jouw zakelijke Facebook-pagina laten beheren door een professional?