Influencer marketing voor jouw salon?

Influencers.. deze term heb je misschien al eens voorbij zien komen. Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. De afgelopen jaren is het inzetten van influencers zeer populair geworden en het heeft zichzelf ontwikkeld tot essentieel onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven.

Bij influencer marketing denk je wellicht aan grote bedrijven, met de bijbehorende grote marketingbudgetten. Echter kan je ook als bedrijf met een wat kleiner budget (of geen budget), influencers inzetten.

Zichtbaarheid van jouw salon online

Influencers hebben een sterke band met hun volgers opgebouwd. Hierdoor kunnen ze online zichtbaarheid genereren voor een product of dienst. Daarnaast kunnen ze volgers aanzetten tot het verrichten van acties, zoals het bezoeken van jouw salon. Eigenlijk zijn influencers niets nieuws en bestaat deze vorm van marketing al heel lang. Denk maar aan mond-tot-mond reclame. In het geval van influencers, vindt de mond-tot-mond reclame online plaats.

Hoe kies je de juiste influencer?

Daar waar het aan het begin van het influencer tijdperk vooral belangrijk was dat de persoon in kwestie zoveel mogelijk volgers had (hoe meer volgers, hoe meer bereik), zien we nu een verschuiving naar de wat ‘kleinere’ influencer. Deze personen worden ook wel Nano-influencers genoemd. Nano-influencers (tussen de 100 en 5000 volgers) zien zichzelf niet als influencer, het zijn ‘alledaagse’ mensen die hun passie over een onderwerp en/of een merk uiten op social media. Het grote voordeel hiervan is, is dat je geen gigantisch budget hoeft te hebben. In de meeste gevallen nodig je de influencer uit voor een behandeling in jouw salon, in ruil daarvoor posten zij een bericht of maken ze een video van de behandeling.

Juist doordat deze influencers een ‘kleinere’ volgersgroep hebben, zijn zij in staat om met persoonlijke en authentieke content (inhoud) een duurzame relatie op te bouwen met hun trouwe achterban. Omdat je als schoonheidssalon regionaal actief bent, is het aan te raden om een influencer uit jouw regio te kiezen. Zoek bijvoorbeeld naar vloggers (maken video’s) of bloggers (schrijven teksten) bij jou in de buurt. Daarnaast is het aan te raden een influencer te kiezen die zich heeft gespecialiseerd in beauty, op deze manier bereik je de juiste doelgroep.

Mogelijkheden

Er zijn een aantal mogelijkheden wat betreft de content die door de influencer wordt gedeeld, namelijk:

Product placement
Bij een product placement nodig je de influencer uit voor een behandeling. De influencer maakt hier een review over of bespreekt de behandeling met zijn/haar volgers.

Take-over
Tijdens een take-over neemt een vlogger, blogger of andere influencer jouw socialemediakanaal voor een tijdje over en plaatst berichten op dat kanaal.

Sponsored content
Dit houdt in dat de blogger bepaalde content over jouw merk of bedrijf op zijn blog of social media-kanalen plaatst, tegen betaling. Anders dan bij product placement, betaal je advertentiekosten aan het social media kanaal.

Tip: vergeet niet de content van influencers als bedrijf zelf ook weer te delen op je eigen kanalen!

Deze blog is verschenen in vaktijdschrift De Beautysalon.