Nieuwsbrieven voor schoonheidssalons

E-mailmarketing; waar te beginnen?

Je hebt deze uitspraak waarschijnlijk al eens gehoord; een nieuwe klant maken kost acht keer zoveel geld (en tijd) dan bestaande klanten behouden. Met andere woorden, een bestaande klant opnieuw laten bestellen is helemaal niet zo duur (of moeilijk). Een goede manier om je huidige klanten te attenderen op jouw aanbod, is door middel van e-mailmarketing.

Hoe verzamel je e-mailadressen?

Je kunt zowel persoonlijk (in de salon) als online mailadressen verzamelen.

Persoonlijk
Vraag bij iedere nieuwe klant om het mailadres en vraag daarbij ook meteen toestemming voor het versturen van nieuwsbrieven (dit is wettelijk verplicht).

Online

  • Verwerk in iedere mail ‘social share’ knoppen waarmee bestaande abonnees je mails snel en eenvoudig kunnen doorsturen of delen op sociale media.
  • Zorg ervoor dat de klant zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief via je website. Dit kun je bijvoorbeeld onderaan je website vermelden, of je maakt gebruik van een pop up die in beeld komt zodra de consument op je website terecht komt.
  • Voeg een link “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief” toe aan je e-mailhandtekening.

Wat (en wanneer) kun je de klant mailen?

Er zijn een aantal gebeurtenissen waarop je kunt reageren met het versturen van een mail, bijvoorbeeld:

  • Nadat de klant jouw salon heeft bezocht: Dit is het ideale moment om aan te klant te vragen of zij/hij tevreden is met de behandeling. Sowieso is feedback vragen altijd goed, maar dit schiet er nog weleens bij in. Plan voor jezelf tijd vrij aan het einde van iedere werkweek en maak een mail waarin je de klant bedankt voor zijn/haar bezoek. Sluit de mail af met de vraag of ze een review willen schrijven; zorg er voor dat je een link opneemt naar je Facebookpagina of een link naar je website, zodat ze hier direct de review kunnen achterlaten.
  • Webshop bestelling: Voor de salons die ook een webshop hebben; zorg ervoor dat de klant bijvoorbeeld een week nadat zij een product hebben besteld een mailtje krijgen met de vraag of ze een review willen schrijven over het product.
  • Verjaardag: Feliciteer je klant en geef eventueel als cadeau een mooie korting.
  • Speciale dag (Vader-/Moederdag, Valentijn, Kerstmis enz.) Deze mailing is speciaal bedoeld om bepaalde seizoensgebonden producten onder de aandacht te brengen van je klanten. Denk hierbij aan cadeaubonnen.
  • Periodieke nieuwsbrief: Je kunt bijvoorbeeld iedere salesronde van de leverancier een nieuwsbrief versturen.

Mailprogramma

Je zou een hotmail of google account kunnen gebruiken voor de nieuwsbrieven, maar erg professioneel is het natuurlijk niet. Zelf gebruik ik Mailchimp wanneer ik de nieuwsbrieven voor mijn klanten schrijft. In Mailchimp maak je mooie templates, de statistieken zijn erg overzichtelijk en je kunt gemakkelijk formulieren maken voor de koppeling naar je site, zoals bijvoorbeeld het pop up formulier.

Deze blog is gepubliceerd in vaktijdschrift de Beautysalon.

Het schrijven en versturen van je nieuwsbrief uitbesteden?