content image
This phantom sticky

Blog

Steeds meer schoonheidsspecialisten zien het nut van bloggen in en dat is niet gek, een blog kan zeker van meerwaarde zijn. Aan de ene kant informeer je jouw (potentële) klanten met informate over de huid, aan de andere kant zorgt een goed geschreven blog voor een betere vindbaarheid online.

Ervoor zorgen dat jouw blog beter wordt geïndexeerd (gevonden) in de zoekresultaten is helemaal niet zo ingewikkeld, volg de volgende tps en je komt al een heel eind.

 

Tip 1: Focus

Bedenk eerst op welke zoekwoorden jij graag gevonden zou willen worden met de blog. Schrijf je bijvoorbeeld over acne en hoe dit te behandelen, kun je ervoor kiezen om ‘acne’ en ‘acnebehandeling’ als trefwoorden te gebruiken. Focus je op maximaal twee zoekwoorden, meer zoekwoorden worden door Google niet geïndexeerd.

Daarnaast heeft het leggen van de focus op maximaal twee zoekwoorden nog een ander voordeel. Het verbetert namelijk de leesbaarheid van de tekst. Twee zoekwoorden is gemakkelijker om te verwerken in de tekst, zonder dat dit geforceerd of onnatuurlijk overkomt op de lezer.

Onthoud dat een zoekwoord eigenlijk een behoefte is van de consument. Denk dus niet in zoekwoorden, maar in vragen, behoeften en problemen. Hoe beter je de behoefte vervult die achter het zoekwoord verscholen gaat, hoe kwalitatever jouw blog is.

 

Tip 2: Zoekwoorden in de tekst verwerken

Je hebt inmiddels gekozen voor ‘acne’ en ‘acnebehandeling’ als zoekwoorden. Deze dien je nu terug te laten komen in de tekst.

Idealiter doe je dit op vier punten, namelijk: Titel: in de ttel van de blog, voorbeeld: Acnebehandelingen die zorgen voor directe resultaten.

Body: Daarnaast laat je de woorden nog een aantal keer terugkomen in de inleiding en in de verdere blog.

URL: De trefwoorden verwerk je in de url. Als een zoekmachine deze link ziet snapt hij er weinig van: http://www.schoonheidssalonalmere.nl/categorie-4/node-1532/123566_4721.asp

Zorg er dus voor dat je de URL aanpast naar:

http://www.schoonheidssalonalmere.nl/acnebehandelingen/

Als laatste verwerk je het zoekwoord in de meta descripton.

 

Tip 3: Vergeet de afbeeldingen niet

Afbeeldingen spelen een belangrijke rol bij de vindbaarheid van je website. Door bij iedere afbeelding het zoekwoord in de alt-tekst op te nemen, weet Google dat deze afbeelding gaat over ‘acnebehandelingen’. Wanneer de consument zoekt op ‘acnebehandelingen’, komt jouw afbeelding in de resultaten terecht.

Als laatste geef ik je graag mee dat een blog altjd geschreven moet worden voor de lezer, niet voor Google. Het algoritme van Google is inmiddels slim genoeg om te zien dat een blog kwalitateve tekst bevat in plaats van alleen maar is volgepropt met zoekwoorden.

Consumenten zijn continu op zoek naar waardevolle informatie over de huid. Op internet is eigenlijk alles wel vindbaar, van tutorials over de beste manier voor het reinigen van het gezicht, tot e-books met waardevolle informatie over het tegengaan van puistjes.

Wanneer jij als schoonheidsspecialist informatie biedt op het moment dat de consument hiernaar op zoek is, heb je een zogenaamde ‘hot’ lead te pakken. De consument ziet in dit geval jouw kennis en kunde en de oplossing die je geeft bij het verhelpen van zijn of haar probleem.

Met een e-book geef jij de consument de informatie waarnaar hij of zij op zoek is. Een e-book behandelt doorgaans een onderwerp dat de consument helpt bij het oplossen van een specifiek probleem. Daarnaast kan een e-book ook algemeen zijn geschreven, bijvoorbeeld met informatie over huidverzorging.

Het doel van het e-book is het verzamelen van leads. Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. De afzender van de lead kan vanwege deze interesse gezien worden als een potentiële klant.

In de praktijk

Wat ik nu precies bedoel met bovenstaande? Stel; een vrouw van midden veertig kijkt in de spiegel en begint zich nu écht zorgen te maken over de rimpels en lijnen in haar gezicht. Zij krijgt de laatste tijd te horen dat ze er moe uitziet én ze wordt vaak ouder geschat dan dat zij in werkelijkheid is. Dit heeft behoorlijke impact, want de huid en met name de gezondheid van de huid is van onschatbare waarde voor het zelfvertrouwen.

Mevrouw gaat op zoek naar meer informatie; want wat is de reden dat haar huid de laatste tijd zo snel achteruitgaat, kan zij hier zelf iets aan doen en is er misschien een schoonheidsspecialist die haar met innovatieve en baanbrekende behandelingen kan helpen?

Google weet raad en dus zoekt zij op ‘de oplossing tegen huidveroudering’. Vervolgens komt zij terecht op een website die een handig e-book biedt. Deze website is van schoonheidssalon X die anti-aging specialist blijkt te zijn. Mevrouw besluit na het lezen van het e-book gelijk contact op te nemen voor een afspraak. Kortom; een kwalitatieve lead voor schoonheidssalon X!

Geven & nemen

Een e-book communiceer je actief online, bijvoorbeeld via social media. Niet iedere consument zal na het lezen van het e-book direct contact met jou opnemen. Daarom is het belangrijk om eerst iets ‘te nemen’, voordat de consument jouw waardevolle informatie ‘krijgt’.

Dit nemen gebeurt in de vorm van een mailadres dat de consument achterlaat. Wanneer dit eenmaal is gedaan, kan het e-book worden gedownload.

Opvolgmails

Je bouwt zo een mailingslijst op, met consument waarvan je zeker weet dat zij een interesse hebben in ‘anti-aging’. En nu begint het échte spel; namelijk de potentiële klant tot klant maken. Dit doe je door gerichte e-mail marketing, waarin je jouw oplossing voor een jongere huid deelt.  

Wat verder te doen met het e-book

Je hebt het e-book geschreven, maar wat kun je hier nu verder mee doen?

-          Maak van ieder hoofdstuk van het e-book een blogpost en plaats deze op je website. Je deelt de blog via socials en refereert hierin terug naar het originele e-book, waaruit de consument nog meer informatie haalt (en waarbij ze natuurlijk eerst hun mailadres mogen achterlaten)!

-          Verwerk het e-book op meerdere plekken op je website, bijvoorbeeld de footer, de home en de contactpagina, of laat je webdeveloper een pop-up installeren.

-          Print het e-book en geef het weg als cadeau, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen.

-          Neem het e-book op in de maandelijkse nieuwsbrief die je stuurt naar bestaande klanten.

-          Neem alinea’s over uit het e-book en post deze via facebook en instagram en refereer hierin terug naar het originele e-book.

Kun je wat hulp gebruiken bij het schrijven en ontwerpen van het e-book? Of wens je dit liever helemaal uit handen te geven? Neem contact op, ik help je graag!

 

Je herkent het misschien wel; je zoekt een nieuw merk voor in de salon, wilt een vakantie boeken of online een nieuwe televisie aanschaffen: voordat je dit doet, bekijk je toch even de reviews betreffende het bedrijf. Logisch ook, reviews zijn een goede en objectieve graadmeter voor de betrouwbaarheid van het product, de dienst en het bedrijf in het algemeen.

Volgens onderzoek van GFK, blijkt dat 83% van de consumenten reviews belangrijk vindt en bijna 75% geeft aan dat het invloed heeft gehad in het aankoopproces. Reviews verkleinen de kans op het maken van een ‘verkeerde keuze’. Reviews geven dus zekerheid.

Een consument zal echter, hoe tevreden ze ook zijn over jouw producten en behandelingen, niet snel zelf het initiatief nemen om een review te schrijven. Je dient ze aan te zetten tot actie.

Tips voor het verkrijgen van reviews

Er zijn een aantal vrij eenvoudige opties voor het verkrijgen van reviews. Voelt het ongemakkelijk om je klanten te vragen jouw te beoordelen? Stap over dit gevoel heen. Reviews zijn in deze tijd niet meer weg te denken en vrijwel ieder bedrijf probeert op verschillende manieren aan reviews te komen, je bent dus niet de enige. Wanneer jouw klant ook echt daadwerkelijk tevreden is, zal hij/zij jou graag positief willen beoordelen.

1.       Plaats een reviewpagina op je website, waar de klant direct de review achterlaat.
 

2.       Neem het verzoek tot beoordeling mee in je e-mail handtekening. Bijvoorbeeld: ‘’Ben je tevreden over onze behandelingen en producten? Schrijf een review op onze Facebookpagina!’’ Hier zet je een link bij, zodat ze direct worden doorgestuurd naar waar ze moeten zijn. Vind je dit lastig om zelf te implementeren? Laat het doen door een professional of de gene bij wie je je mailaccount hebt lopen.
 

3.       Stuur een aparte e-mail met het verzoek om een review te plaatsen.
Je kunt de klant nadat ze een behandeling hebben gehad en nog in de salon zijn, vragen of ze een review willen schrijven. Dit is direct en persoonlijk, maar de kans dat de klant thuis jouw Facebookpagina of website gaat bezoeken om alsnog de review te schrijven, is vrij klein. Daarom werkt het versturen van een e-mail met de vraag of ze jou willen beoordelen beter. Je linkt in de mail direct door naar je site/ treatwell account of Facebookpagina. Zo maak je het de klant gemakkelijk.

 

Zorg er wel voor dat de mail die je verstuurt écht alleen gaat over het reviewen en dat je niet nog andere (afleidende) onderwerpen behandelt. Het doel is tenslotte de review en niet de klant op de hoogte stellen van bijvoorbeeld een nieuwe actie of dergelijken.

Maak deze mail  niet te lang, zorg voor korte en krachtige teksten en benadruk dat het achterlaten van de review slechts een minuutje tijd inneemt. Om de klant extra te stimuleren, kun je een tegenprestatie stellen. Bijvoorbeeld 10% korting bij de eerst volgende behandeling. Je mag ze heus wel een beetje stimuleren ????
 

Wat te doen met reviews?

Je hebt een aantal mooie reviews verzameld. Top! Tijd om dit in te gaan zetten.

1.       Plaats de reviews op zoveel mogelijk plekken op je website. Heb je bijvoorbeeld een review gekregen over hoe fijn de peeling is geweest? Plaats deze review dan op de desbetreffende pagina over peelings.

De homepagina is een goede plek, maar ook naast of onder de ‘afspraak maken’ button. Natuurlijk kan je de reviews ook inzetten voor offline communicatie, zoals je advertenties.
De mogelijkheden zijn ongekend. Overal waar de bezoeker of klant komt, kun je vertrouwen wekken met reviews.
 

2.       Deel een review via Facebook, Instagram of ander social media platform. Het kan misschien wat gek voelen om dit te doen, maar zie het maar zo; jij bent overtuigd van jouw kwaliteit als ondernemer en jouw klanten klaarblijkelijk ook, waarom zou je dit niet met trots mogen delen? Deel de review als bericht, met de link naar de plek waar de consument nog meer reviews kan lezen.

Succes!

Stel je eens voor; jij bent als consument net ergens komen wonen en bent op zoek naar een kwalitatieve schoonheidssalon. Dit zoeken gebeurt in 90% van de gevallen via Google. Wanneer je zoekt op ‘schoonheidssalon’, krijg je in dit geval een lijstje van ongeveer 10 salons.

Je gaat eens lekker op je gemak de websites bekijken en lezen; tenslotte wil je wel in goede handen terecht komen.

De eerste website die je opent blijkt zwaar verouderd te zijn. Er worden acties gecommuniceerd van een aantal maanden geleden en die inmiddels al lang zijn verstreken. De schoonheidsspecialiste wordt niet voorgesteld, er staan geen foto’s op van de salon. Deze site klik je maar snel weg; een salon die de website zo slecht onderhoud, kan toch geen professioneel bedrijf zijn?

Bij de tweede website heb je raak! Wat een verschil met de vorige. In duidelijke opsommingen staat vermeld waarom jij in die salon moet zijn, wat het onderscheidend vermogen is ten opzichte van de andere salons, je vindt een vriendelijke foto van de schoonheidsspecialiste zelf en je wordt helemaal blij wanneer je de fantastische maandactie voorbij ziet komen. Bingo! Met deze salon maak je een afspraak.

Waarom ik je dit vertel? Omdat ik weet dat veel salons noch de tijd noch de zin hebben om hun website te beheren en aan te passen met relevante informatie. Het gevolg hiervan is dat heel internet wordt overspoeld met gedateerde informatie en minder mooie websites.

Dit terwijl een consument de kwaliteit van de website als doorslaggevend ervaart bij de zoektocht naar een bedrijf.

Jouwsalononline.nl zorgt voor de beste online presentatie van jouw salon

Omdat ik in de afgelopen jaren heb gemerkt dat het up-to-date houden van een website niet een al te grote prioriteit heeft bij de meeste schoonheidssalons, moest ik een manier bedenken waarbij de website altijd nieuwe informatie bevat, zonder dat de schoonheidsspecialist hoeft in te loggen, ingewikkelde dingen hoeft te doen, of hoge kosten moet betalen aan de webdeveloper (half uurtje aanpassen? Hallo factuurtje van €100,00!).

Daarom heb ik ervoor gekozen om een laag vast maandelijks bedrag te rekenen van €37,-. Dit bedrag is inclusief hosting en beveiliging van de site.. en daar komt het: jij hoeft nooit meer zelf iets aan te passen aan je website!

Het enige wat je doet is de maandactie, nieuwe foto’s, aangepaste prijslijst of de website teksten naar mij door te sturen, per mail, whatsapp of telefoon. Ik zorg ervoor dat de informatie binnen twee dagen netjes op je site komt te staan, waarbij ik uiteraard rekening hou met zoekmachine optimalisatie (wanneer het bijvoorbeeld om webteksten gaat).

Korte lijnen en adequaat handelen

Jij hebt zelf nergens meer omkijken naar, ik zorg ervoor dat je website altijd de beste versie is. Heb je een vraag over je website, wil je ergens over overleggen of nieuwe inhoud op je website plaatsen? Het contact met mijn klanten is informeel en verloopt via korte lijnen. Geen mailtjes waar je een week geen antwoord op krijgt of een telefoon die nooit wordt opgenomen. Ik sta 24/7 voor jou klaar, zodat je altijd de beste versie van jouw online visitekaartjes hebt!

Ben jij een professionele salon? Kies dan voor een professionele website!

Een website voor jouw salon, waarbij je altijd zeker weet dat deze goed is beveiligd en die altijd up-to-date? Neem dan contact op voor het laten maken van jouw website, klik hier.

Zou je eerst wat meer informatie willen over de websites van Jouwsalononline.nl? Klik dan hier.

 

Influencers.. deze term heb je misschien al eens voorbij zien komen. Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. De afgelopen jaren is het inzetten van influencers zeer populair geworden en het heeft zichzelf ontwikkeld tot essentieel onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven.

Bij influencer marketing denk je wellicht aan grote bedrijven, met de bijbehorende grote marketingbudgetten. Echter kan je ook als bedrijf met een wat kleiner budget (of geen budget), influencers inzetten.

Zichtbaarheid van jouw salon online

Influencers hebben een sterke band met hun volgers opgebouwd. Hierdoor kunnen ze online zichtbaarheid genereren voor een product of dienst. Daarnaast kunnen ze volgers aanzetten tot het verrichten van acties, zoals het bezoeken van jouw salon. Eigenlijk zijn influencers niets nieuws en bestaat deze vorm van marketing al heel lang. Denk maar aan mond-tot-mond reclame. In het geval van influencers, vindt de mond-tot-mond reclame online plaats.

Hoe kies je de juiste influencer?

Daar waar het aan het begin van het influencer tijdperk vooral belangrijk was dat de persoon in kwestie zoveel mogelijk volgers had (hoe meer volgers, hoe meer bereik), zien we nu een verschuiving naar de wat ‘kleinere’ influencer. Deze personen worden ook wel Nano-influencers genoemd. Nano-influencers (tussen de 100 en 5000 volgers) zien zichzelf niet als influencer, het zijn ‘alledaagse’ mensen die hun passie over een onderwerp en/of een merk uiten op social media. Het grote voordeel hiervan is, is dat je geen gigantisch budget hoeft te hebben. In de meeste gevallen nodig je de influencer uit voor een behandeling in jouw salon, in ruil daarvoor posten zij een bericht of maken ze een video van de behandeling.

Juist doordat deze influencers een ‘kleinere’ volgersgroep hebben, zijn zij in staat om met persoonlijke en authentieke content (inhoud) een duurzame relatie op te bouwen met hun trouwe achterban. Omdat je als schoonheidssalon regionaal actief bent, is het aan te raden om een influencer uit jouw regio te kiezen. Zoek bijvoorbeeld naar vloggers (maken video’s) of bloggers (schrijven teksten) bij jou in de buurt. Daarnaast is het aan te raden een influencer te kiezen die zich heeft gespecialiseerd in beauty, op deze manier bereik je de juiste doelgroep.

Mogelijkheden

Er zijn een aantal mogelijkheden wat betreft de content die door de influencer wordt gedeeld, namelijk:

Product placement
Bij een product placement nodig je de influencer uit voor een behandeling. De influencer maakt hier een review over of bespreekt de behandeling met zijn/haar volgers.

Take-over
Tijdens een take-over neemt een vlogger, blogger of andere influencer jouw socialemediakanaal voor een tijdje over en plaatst berichten op dat kanaal.

Sponsored content
Dit houdt in dat de blogger bepaalde content over jouw merk of bedrijf op zijn blog of social media-kanalen plaatst, tegen betaling. Anders dan bij product placement, betaal je advertentiekosten aan het social media kanaal.

Tip: vergeet niet de content van influencers als bedrijf zelf ook weer te delen op je eigen kanalen!

Deze blog is verschenen in vaktijdschrift De Beautysalon.

 

Whatsapp blijft koploper als het gaat om meest populaire social media. 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken Whatsapp, waarvan 8,3 miljoen dagelijks, maar nu is de vraag welke mogelijkheden het voor jou bedrijf kan hebben.

Verzendlijst

Het is in Whatsapp mogelijk om een verzendlijst aan te maken. Erg handig als je dezelfde boodschap naar meerdere mensen tegelijkertijd wilt sturen, zonder dat de ontvanger te zien krijgt wie nog meer jouw bericht ontvangt. Je deelt nu eenvoudig jouw acties en aanbiedingen met klanten. Wel moeten de mensen jou in hun telefoonboek hebben staan. Je kunt zeggen dat ze zich via een app aan jouw nummer kunnen aanmelden. Als ze jou een bericht willen sturen moeten ze je al toevoegen aan hun adresboek. Je kunt in een bevestiging noemen dat het belangrijk is dat je in hun telefoonboek blijft staan.

Wanneer je een bericht verzendt naar de Verzendlijst zal het bericht naar alle ontvangers in deze lijst gestuurd worden. De ontvangers krijgen het bericht binnen alsof het een normaal bericht is. Wanneer zij reageren zal het ook als normaal bericht in jouw Chats-scherm binnenkomen; hun reactie zal niet naar alle andere ontvangers in de verzendlijst worden gestuurd.

Whatsapp Business

Whatsapp Business is een nieuwe dienst van de app, die speciaal is ingericht voor bedrijven. Je download de app eenvoudig via de app store. Whatsapp Business is mogelijk met je huidige telefoonnummer, dan wordt de normale Whatsapp omgezet naar de Business app. Het is echter ook mogelijk om er een vast nummer aan te koppelen, waardoor je werk en privé gescheiden houdt.

Het grote voordeel van de Business app, is dat je specifieke informatie over je salon kunt opnemen in je account, namelijk;

  • Het bedrijfsadres.
  • Precieze locatie op de kaart.
  • Categorie.
  • Aanvullende omschrijving.
  • Openingstijden.
  • E-mailadres.
  • De website van je bedrijf.

Wat ik persoonlijk heel prettig vind, is het automatisch versturen van berichten. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de gene die contact met jou opneemt na openingstijden, een automatisch berichtje krijgt met de melding dat je tijdens de volgende werkdag weer contact opneemt. Ook handig als je op vakantie bent en de salon gesloten is. Het berichtje kan je zelf aanpassen naar wens.

Je kunt ook een standaard bericht maken voor ieder bericht dat naar jou wordt gestuurd. Bijvoorbeeld: ‘Bedankt voor je bericht. Ik beantwoord deze zo snel mogelijk. Met vriendelijke groet,…’ Handig voor als je gedurende een aantal uur niet in de gelegenheid bent om direct te antwoorden.

Op dit moment biedt Whatsapp deze dienst kosteloos aan. In de toekomst zal hier een bedrag voor gerekend worden, maar tot die tijd kun je uitproberen of dit iets voor je is, zonder te betalen.

Deze blog is verschenen in vaktijdschrift De Beautysalon.

Je salon identiteit (corporate identity, ofwel bedrijfsidentiteit) is van onschatbare waarde voor jouw salon en zorgt voor professionaliteit en onderscheidenheid ten opzichte van je concurrent. Onder je salon identiteit valt bijvoorbeeld het logo, je bedrijfsnaam, je slogan, maar ook de manier waarop je omgaat met de klant of je personeel. Hanteer je een formele of informele communicatie en tot hoeverre voer je dit door?

Je salon identiteit dwingt je na te denken over wat voor soort bedrijf je wilt zijn. Weet jij wie je bent en waar jouw salon voor staat? Onthoud dat ‘ik sta voor kwaliteit’, ‘wij hebben vakkundig personeel’, ‘ik werk met goede merken’, erg generiek zijn en niet zorgen voor jouw onderscheidend vermogen.

Huisstijl

Een belangrijk onderdeel van je salon identiteit is de huisstijl. Je huisstijl bestaat uit de volgende punten:

Bedrijfsnaam: Je bedrijfsnaam staat voor wat je bedrijf is, het zorgt voor herkenbaarheid, het stimuleert en prikkelt. Daarnaast is het belangrijk dat je bedrijfsnaam ook bijdraagt aan de online vindbaarheid van je salon. Een plaatsnaam opnemen in je salonnaam is een goede manier om ervoor te zorgen dat de consument jou vindt!

Tagline: Een beschrijvende tagline (onderschrift) onder je bedrijfsnaam geeft duidelijk aan wat je doet en voor wie. Een welbekende en goede tagline is die van Coolblue; ‘’alles voor een glimlach’’, of in het geval van de schoonheidsbranche: ‘’jouw huid is mijn specialisme’’.

Logo: Een goed logo is herkenbaar en dient jouw bedrijfsfilosofie uit te stralen. Denk erom dat het logo schaalbaar dient te zijn (dus zowel klein als groot nog steeds goed zichtbaar is). Houd het logo simpel en de kleuren niet te schreeuwerig, dit maakt het onnodig druk en daarmee onprofessioneel.

Kleurgebruik: Kleuren zijn een goede manier om je te onderscheiden en waarmee je aangeeft waar je voor staat. De kleur blauw benadrukt bijvoorbeeld zakelijkheid, felle kleuren kunnen een wat ‘goedkopere’ indruk geven en zwart/wit staat voor chique (natuurlijk heeft dit ook enigszins met perceptie te maken).

Communicatie

Wanneer je hebt nagedacht over wat jij met je bedrijf wilt zijn (je positionering) is het aan te raden je communicatie hierop aan te passen. Niet alleen de manier waarop je met de klant communiceert in de salon, maar ook via e-mail, je zakelijke Facebookpagina, advertenties, inrichting van je salon, je personeel en de merken die je gebruikt.

Voorbeeld
Situatie: Je richt je alleen nog op het behandelen van huidproblemen. Je neemt geen ‘even ontspannen’ klanten meer aan.
Positionering: ‘’resultaatgerichte huidverbetering van huidproblemen’’
Inrichting salon: Moderne, medische inrichting, kleuren zoals lichtblauw en wit.
Merk: Huidverbetering, medische lijn.
Communicatie naar klant: Formeel, waarbij advies voorop staat. Kennis over huidproblemen - hoe deze te behandelen in de salon en thuis - staat voorop.

Geïntegreerde salon identiteit

Je positionering (resultaatgerichte huidverbetering van huidproblemen) en de bijbehorende huisstijl en communicatie dienen als leidraad voor alles wat je doet. Je positionering wordt duidelijk op je website, je salon, in de advertenties, bedrijfskleding etc. Je integreert het in je hele bedrijf, zodat de consument er niet omheen kan. Jij bent de specialist op het gebied van huidproblemen en iedereen zal het weten ook! Dat maakt jou onderscheidend.

Deze blog is verschenen in vaktijdschrift De Beautysalon.

 

Het gebruik van Instagram in Nederland is nog steeds een stijgende lijn. Na Whatsapp, Facebook, Youtube en Linkedin, staat Instagram op de vijfde plaats en heeft daarmee twitter uit de top vijf gestoten.

Alhoewel Instagram vooral nog populair is onder de wat jongere doelgroep, kan het voor een schoonheidssalon een mooie toevoeging zijn in de huidige communicatiemiddelen. Instagram draait vooral om zo mooi mogelijke foto’s en video’s plaatsen, wat natuurlijk goed past bij de schoonheidsbrache.

Het daadwerkelijk maken en posten van mooie inhoud verreist wat aandacht, maar door je zakelijke Facebook pagina te koppelen aan je instagram account, kun je gemakkelijk op beide platforms berichten posten.

Inspiratie voor het zakelijk gebruiken van instagram

Je hebt een zakelijk account aangemaakt, maar wat kun je nu gaan posten? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verspreiden van acties & aanbiedingen.
  • Maak mooie foto’s van je producten, in en om de salon.
  • Een impressie van de sfeer in je salon.
  • Advies over huidverzorging.
  • Foto’s van bijzondere dagen; wanneer je een nieuw personeelslid aanneemt, verjaardagen, kerst etc.
  • Voor- en na foto’s.

Geregeld posten vergoot het aantal likes

Wanneer je instagram tot een succes wilt maken, zal je vaker moeten posten dan bij Facebook. Zo is het bij Facebook prima als je twee tot drie keer per week iets post, bij instagram zal je merken meer interactie te veroorzaken als je consequent iedere dag of om de dag post.

Als je druk bent, is het handig om bijvoorbeeld een keer per maand onderwerpen te verzinnen voor de hele maand. Anders komt er altijd iets op het laatste moment tussendoor.

Hashtags

Hashtags gebruik je om je posts vindbaar te maken. Door populaire hashtags te gebruiken kun je makkelijker gevonden worden en zullen ook meer mensen jouw posts bekijken. Voorbeelden van hashtags voor salons zijn #huidverzorging #schoonheidssalon en #antiaging. Vergeet ook niet je merk als hashtag te vermelden.

Communiceer waar jouw salon online is te vinden

Verder is het natuurlijk altijd goed te vermelden van welke social media je gebruik maakt. Verstuur je een nieuwsbrief? Vermeld dan je facebook en instagram hierin. Ben je pas begonnen met instagram? Deel dit op facebook met de uitnodiging ook je instagram account te liken.

Deze blog is gepubliceerd in vaktijdschrift de Beautysalon.

E-mailmarketing; waar te beginnen?

Je hebt deze uitspraak waarschijnlijk al eens gehoord; een nieuwe klant maken kost acht keer zoveel geld (en tijd) dan bestaande klanten behouden. Met andere woorden, een bestaande klant opnieuw laten bestellen is helemaal niet zo duur (of moeilijk). Een goede manier om je huidige klanten te attenderen op jouw aanbod, is door middel van e-mailmarketing.

Hoe verzamel je e-mailadressen?

Je kunt zowel persoonlijk (in de salon) als online mailadressen verzamelen.

Persoonlijk
Vraag bij iedere nieuwe klant om het mailadres en vraag daarbij ook meteen toestemming voor het versturen van nieuwsbrieven (dit is wettelijk verplicht).

Online

  • Verwerk in iedere mail ‘social share’ knoppen waarmee bestaande abonnees je mails snel en eenvoudig kunnen doorsturen of delen op sociale media.
  • Zorg ervoor dat de klant zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief via je website. Dit kun je bijvoorbeeld onderaan je website vermelden, of je maakt gebruik van een pop up die in beeld komt zodra de consument op je website terecht komt.
  • Voeg een link “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief” toe aan je e-mailhandtekening.

Wat (en wanneer) kun je de klant mailen?

Er zijn een aantal gebeurtenissen waarop je kunt reageren met het versturen van een mail, bijvoorbeeld:

  • Nadat de klant jouw salon heeft bezocht: Dit is het ideale moment om aan te klant te vragen of zij/hij tevreden is met de behandeling. Sowieso is feedback vragen altijd goed, maar dit schiet er nog weleens bij in. Plan voor jezelf tijd vrij aan het einde van iedere werkweek en maak een mail waarin je de klant bedankt voor zijn/haar bezoek. Sluit de mail af met de vraag of ze een review willen schrijven; zorg er voor dat je een link opneemt naar je Facebookpagina of een link naar je website, zodat ze hier direct de review kunnen achterlaten.
  • Webshop bestelling: Voor de salons die ook een webshop hebben; zorg ervoor dat de klant bijvoorbeeld een week nadat zij een product hebben besteld een mailtje krijgen met de vraag of ze een review willen schrijven over het product.
  • Verjaardag: Feliciteer je klant en geef eventueel als cadeau een mooie korting.
  • Speciale dag (Vader-/Moederdag, Valentijn, Kerstmis enz.) Deze mailing is speciaal bedoeld om bepaalde seizoensgebonden producten onder de aandacht te brengen van je klanten. Denk hierbij aan cadeaubonnen.
  • Periodieke nieuwsbrief: Je kunt bijvoorbeeld iedere salesronde van de leverancier een nieuwsbrief versturen.

Mailprogramma

Je zou een hotmail of google account kunnen gebruiken voor de nieuwsbrieven, maar erg professioneel is het natuurlijk niet. Zelf gebruik ik Mailchimp wanneer ik de nieuwsbrieven voor mijn klanten schrijft. In Mailchimp maak je mooie templates, de statistieken zijn erg overzichtelijk en je kunt gemakkelijk formulieren maken voor de koppeling naar je site, zoals bijvoorbeeld het pop up formulier.

Deze blog is gepubliceerd in vaktijdschrift de Beautysalon.

Het schrijven van goede teksten is een vak apart en niet aan iedereen besteed. Toch heeft iedere onderneming de juiste teksten nodig, zowel online (bijvoorbeeld voor je social media of website) als offline (bijvoorbeeld voor flyers). Wanneer je het echt goed wilt aanpakken, laat je je teksten schrijven door een specialist. Wil je het liever zelf doen? Lees dan deze nieuwe blog over het schrijven van de ideale tekst!

Bedenk wat je boodschap is

Voordat je begint met schrijven is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat je nu eigenlijk wilt vertellen. Wat is het doel van jouw tekst?

De opmaak van je tekst

De inhoud van de tekst is het belangrijkste, maar de opmaak bepaalt of iemand verder leest. Een grote lap tekst zonder tussenkoppen en witregels zorgt voor afhakers. Laat om de drie of vier regels een witregel terugkomen.

Gebruik het AIDA-model als leidraad

Het AIDA model staat voor:

  • Aandacht; aandacht opwekken doe je met een pakkende titel.
  • Interesse; in de eerste alinea daag je de lezer uit verder te lezen.
  • Desire; Uitleg/info over het onderwerp. Schrijf je een tekst over een nieuwe behandeling? Vertel hier waarom deze behandeling zo fantastisch is.
  • Action; Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van jouw tekst? Direct een behandeling bij je boeken, je bellen of bijvoorbeeld mailen? Dit vermeld je aan het einde van de tekst.

Tips voor een goedlopende tekst

  1. Schrijf actief: Schrijf actief in plaats van passief, dit leest fijner. Bijvoorbeeld:
    Passieve vorm: Iedere maand wordt de klant door mij behandeld.
    Actieve vorm: Iedere maand behandel ik de klant.
  2. Gebruik punten en komma’s: Niets verwarrender dan een tekst van vijf zinnen lang. Probeer de teksten kort en bondig te houden en gebruik komma’s en punten.
  3. Misschien kunnen en mogelijk zouden: Vermijd twijfelwoorden (misschien, mogelijk, waarschijnlijk etc.) en hulpwoorden (zouden, kunnen, blijken etc.).

Voorbeeld:
Met hulpwerkwoord: Hiermee kun je een crème aanbrengen.
Zonder hulpwerkwoord: Hiermee breng je een crème aan.

Deze blog is gepubliceerd in vaktijdschrift de Beautysalon.