Waar voldoet een goede Facebook pagina aan?

In de beautybranche wordt Facebook veelvuldig ingezet. Super, want het is een mooi medium om in contact te komen en blijven met je klanten. Toch is er even één ding waar ik deze column mee wil beginnen: we zien nog veel salons die zich zo gefocust hebben op het genereren van zoveel mogelijk Likes, door het doen van de zogenaamde ‛Like acties’. Bijvoorbeeld: ‛Like ons en maak kans op een schoonheidsbehandeling’. Oké, je hebt je Like erbij, maar niet van iemand die daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw salon, maar alleen in het winnen van de actie.

Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen; kwaliteit boven kwantiteit. Het gaat om de betrokkenheid van de volgers. Hoe vaker zij jouw bericht delen, Liken en er op reageren, hoe meer betrokken zij zullen zijn met jouw salon. 

Maar dat terzijde. Laten we beginnen bij de basis en dat is een goed ingevulde Facebook pagina, waarmee je maximaal resultaat kunt behalen.

Facebook pagina inrichten

Stap 1. Kiezen van de juiste categorie: Je kunt, wanneer je je profiel inricht, kiezen uit zes verschillende categorieën. Voor schoonheidssalons zou dit de categorie ‛lokaal bedrijf’ moeten zijn. Vervolgens kies je een subcategorie, namelijk ‛schoonheidssalon’. Stap 1 lijkt misschien niet belangrijk, maar is dit zeker wel. Het juist inrichten van de categorie zal jouw vindbaarheid online vergroten.

Stap 2. Pagina informatie invullen: Vul de informatie zo volledig mogelijk in. Zowel de korte omschrijving, als de uitgebreide omschrijving. Ook dit zal bijdragen aan de vindbaarheid van jouw salon online.

Stap 3. Kies de juiste foto’s: Beeld zegt (veel) meer dan woord. Als profielfoto zou ik aanraden je logo te gebruiken. Als je echter zonder personeel werk, is het persoonlijker om een foto van jezelf hiervoor te gebruiken. Let op dat dit geen vakantiefoto of dergelijke is, hoe mooi deze foto’s ook kunnen zijn. Ga voor professionaliteit! Gebruik een foto van minimaal 180 x 180 pixels. Een online tool die je kunt gebruiken voor het aanpassen van je foto’s is www.resizer.nl. Deze website is gratis en werkt snel en eenvoudig.

Een goede omslagfoto kan het succes op Facebook aanzienlijk vergroten. Kies een mooie foto die past bij jouw salonidentiteit. De grootte van de afbeelding zou 851x315 pixels moeten zijn. Vaak wordt de omschrijving bij deze afbeelding achterwege gelaten, maar het is zeer aan te raden dit wel te doen. Vermeld hier ook je website bij.

Stap 4. Actieknop: Spoor de bezoeker van jouw Facebook pagina aan om actie te ondernemen. Dit kun je doen met de actieknop. Je kunt deze knop inzetten op bijvoorbeeld ‛bellen’ en ‛mailen’, maar je kunt ook voor ‛nu boeken’ kiezen (en deze dan koppelen aan jouw bookbeauty.nl account). De actieknop vind je links bovenaan je Facebook pagina.

Nog enkele tips:

  •  Push niet te veel acties. Het communiceren van acties en aanbiedingen is sowieso niet erg effectief op Facebook, dat zal je wellicht zelf al gemerkt hebben in het aantal Likes dat je kreeg. Wanneer je toch een actie deelt, zorg er dan voor dat dit gecombineerd wordt met een leuke tip of een weetje. Je hebt bijvoorbeeld een pigmentvlekkenactie, vertel daar dan bij wat de consument zelf thuis kan doen aan het voorkomen van pigmentvlekken.
  • Vermeld in je post altijd je website of telefoonnummer. Nog te vaak zien we berichtjes waarin bijvoorbeeld wordt gemeld dat er nog een plekje vrij is voor die dag, maar zonder telefoonnummer! Mensen zijn lui, maak het ze gemakkelijk om met jou in contact te komen!
  •  Maak het persoonlijk. Dit kun je doen door een goede combinatie te maken tussen foto’s die jij zelf hebt gemaakt en foto’s die je mag gebruiken van je leverancier (of stockfoto’s) . De foto’s van de leverancier zijn vaak erg mooi, maar zeggen de consument weinig. De foto’s die je zelf maakt zullen zorgen voor de authenticiteit van je pagina, en dus voor meer betrokkenheid!

Deze blog is als column verschenen in vaktijdschrift De Beautysalon. Klik hier.